Comarch ERP Optima obsługuje wszystkie formy księgowości - od ryczałtu i książki przychodów i rozchodów (KPiR), aż po pełną księgowość, zwaną księgowością kontową.
Oprogramowanie zawsze pozostaje w zgodzie z obowiązującymi przepisami, dzięki czemu możesz bezpiecznie i odpowiedzialnie prowadzić księgowość firmy
Pełna księgowość - księgowość kontowa
Comarch ERP Optima Księga Handlowa i aplikacje zintegrowane (np. Comarch e-Sprawozdania) umożliwią prowadzenie pełnej księgowości w firmie zgodnie i w oparciu o Ustawę o rachunkowości.
Moduł Księga Handlowa pozwala na:
tworzenie okresów obrachunkowych,
stworzenie wielopoziomowego planu kont oraz wykorzystanie funkcji grup kont,
księgowanie do jednego lub wielu dzienników cząstkowych,
generowanie zestawienia obrotów i sald za dowolny okres,
wykorzystanie schematów księgowych do automatycznego księgowania dokumentów oraz deklaracji,
predekretację dokumentów,
tworzenie księgowań okresowych,
prowadzenie pełnej ewidencji VAT oraz wydruk deklaracji VAT-7 i VAT-7K, VAT-UE, VAT-9M, VAT-27 i wysyłanie deklaracji do systemu e-Deklaracji, sporządzanie VAT-ZD do deklaracji VAT-7,
rozliczanie VAT na zasadach ogólnych i metodą kasową,
obliczanie zaliczek na PIT-36, PIT-36L, CIT-8 a także obliczanie i wysyłanie drogą elektroniczną deklaracji rocznych,
inicjalizację bilansu otwarcia na podstawie sald kont roku poprzedniego,
oddzielne ewidencjonowanie dokumentów, które nie są fakturami VAT, np. dowody wewnętrzne, polisy ubezpieczeniowe, zlecenia itp.,
księgowanie dokumentów bezpośrednio z innych modułów, np. list płac z modułu Płace i Kadry lub dokumentów OT, LT z modułu Środki Trwałe, parowania ze sobą dekretów na kontach rozrachunkowych,
generowanie automatycznych różnic kursowych i kompensat w momencie rozrachowywania dekretów,
tworzenie zestawień księgowych, w tym: bilans firmy, rachunek zysków i strat, przepływy środków pieniężnych itd.,
import lub eksport plików poprzez pracę rozproszoną,
automatyczną internetową wymianę dokumentów,
tworzenie i wysyłanie plików JPK ( struktury: VAT, KR, PKPiR, EWP, WB, FA, MAG) do Urzędu Skarbowego,,
scalenie plików JPK_VAT,
automatyczne rozliczanie przelewów bankowych przy imporcie,
prowadzenie rozliczeń przy użyciu mechanizmu podzielnej płatności – Split payment,
weryfikację numerów rachunków bankowych w wykazie podatników VAT.
Moduł Księga Handlowa Plus dodatkowo pozwala na:
zakładanie oraz księgowanie na konta walutowe,
księgowanie schematami księgowymi na konta walutowe,
przeglądanie dekretów oraz obrotów i sald w walucie obcej oraz w walucie systemowej,
generowanie przeszacowania walut.
Księga Przychodów i Rozchodów oraz Ewidencja Ryczałtowa
Moduł Comarch ERP Optima Księga Podatkowa wspomaga księgowość w codziennej pracy firmy. Program pozwala na obsługę księgową w zakresie ewidencji ryczałtowej, Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR), a także rozliczenia podatku VAT od towarów i usług.
Moduł Księga Podatkowa pozwala na:
wprowadzenie zapisów Księgi Przychodów i Rozchodów,
prowadzenie Ewidencji Ryczałtowej wprowadzenie dokumentów do rejestrów VAT i ewidencji dodatkowej oraz ich księgowanie,
prowadzenie ewidencji wynagrodzeń,
rozliczenie ewidencji przebiegu pojazdu,
dodanie spisu z natury,
naliczanie zaliczek na podatek dochodowy PIT-36/PIT-36L lub PIT-28 oraz obliczanie i wysyłanie drogą elektroniczną deklaracji rocznych,
wprowadzenie wielu działalności właściciela do wyliczenia podatku dochodowego,
sporządzenie deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-UE, VAT-8, VAT-9M, VAT-27 oraz wysyłanie do systemu e-Deklaracji,
rozliczanie VAT na zasadach ogólnych i metodą kasową,
sporządzanie VAT-ZD do deklaracji VAT-7,
tworzenie i wysyłanie plików JPK (VAT, KR, PKPiR, EWP, WB, FA, MAG) do Urzędu Skarbowego,
prowadzenie firmy wielozakładowej,
prowadzenie rozliczeń przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności – Split Payment,
weryfikację numerów rachunków bankowych w wykazie podatników VAT.
Ewidencja środków trwałych
Comarch ERP Optima Środki Trwałe pozwala na kompleksową obsługę gospodarowania środkami trwałymi, wartościami niematerialnymi i prawnymi, czy też wyposażeniem dodatkowym.
Moduł Środki Trwałe pozwala na:
automatyczne naliczanie odpisów amortyzacyjnych dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
generowanie planu amortyzacji dla wskazanego okresu obrachunkowego,
zastosowanie różnych metod amortyzacji (liniowa, degresywna, jednorazowa, naturalna),
prowadzenie ewidencji wyposażenia,
księgowanie miesięcznych odpisów amortyzacyjnych i innych dokumentów środków trwałych,
ujęcie amortyzacji w aspekcie bilansowym i podatkowym dla środków trwałych i wartości materialnych i prawnych,
uwzględnianie wartości przeszacowania środków trwałych, sezonowości generowania odpisów amortyzacyjnych oraz istnienie ulg inwestycyjnych,
zawieszenie amortyzacji środka trwałego,
dokonanie ulepszenia lub częściowej likwidacji środka trwałego,
ewidencję środków trwałych będących w budowie, przypisanie osoby odpowiedzialnej za dany środek trwały oraz miejsca jego użytkowania,