Księgowość

Comarch ERP Optima obsługuje wszystkie formy księgowości - od ryczałtu i książki przychodów i rozchodów (KPiR), aż po pełną księgowość, zwaną księgowością kontową. Oprogramowanie zawsze pozostaje w zgodzie z obowiązującymi przepisami, dzięki czemu możesz bezpiecznie i odpowiedzialnie prowadzić księgowość firmy

Pełna księgowość - księgowość kontowa

Comarch ERP Optima Księga Handlowa i aplikacje zintegrowane (np. Comarch e-Sprawozdania) umożliwią prowadzenie pełnej księgowości w firmie zgodnie i w oparciu o Ustawę o rachunkowości.

Moduł Księga Handlowa pozwala na:

  • tworzenie okresów obrachunkowych,
  • stworzenie wielopoziomowego planu kont oraz wykorzystanie funkcji grup kont,
  • księgowanie do jednego lub wielu dzienników cząstkowych,
  • generowanie zestawienia obrotów i sald za dowolny okres,
  • wykorzystanie schematów księgowych do automatycznego księgowania dokumentów oraz deklaracji,
  • predekretację dokumentów,
  • tworzenie księgowań okresowych,
  • prowadzenie pełnej ewidencji VAT oraz wydruk deklaracji VAT-7 i VAT-7K, VAT-UE, VAT-9M, VAT-27 i wysyłanie deklaracji do systemu e-Deklaracji,
    sporządzanie VAT-ZD do deklaracji VAT-7,
  • rozliczanie VAT na zasadach ogólnych i metodą kasową,
  • obliczanie zaliczek na PIT-36, PIT-36L, CIT-8 a także obliczanie i wysyłanie drogą elektroniczną deklaracji rocznych,
  • inicjalizację bilansu otwarcia na podstawie sald kont roku poprzedniego,
  • oddzielne ewidencjonowanie dokumentów, które nie są fakturami VAT, np. dowody wewnętrzne, polisy ubezpieczeniowe, zlecenia itp.,
  • księgowanie dokumentów bezpośrednio z innych modułów, np. list płac z modułu Płace i Kadry lub dokumentów OT, LT z modułu Środki Trwałe,
    parowania ze sobą dekretów na kontach rozrachunkowych,
  • generowanie automatycznych różnic kursowych i kompensat w momencie rozrachowywania dekretów,
  • tworzenie zestawień księgowych, w tym: bilans firmy, rachunek zysków i strat, przepływy środków pieniężnych itd.,
  • import lub eksport plików poprzez pracę rozproszoną,
  • automatyczną internetową wymianę dokumentów,
  • tworzenie i wysyłanie plików JPK ( struktury: VAT, KR, PKPiR, EWP, WB, FA, MAG) do Urzędu Skarbowego,,
  • scalenie plików JPK_VAT,
  • automatyczne rozliczanie przelewów bankowych przy imporcie,
  • prowadzenie rozliczeń przy użyciu mechanizmu podzielnej płatności – Split payment,
  • weryfikację numerów rachunków bankowych w wykazie podatników VAT.

Moduł Księga Handlowa Plus dodatkowo pozwala na:

  • zakładanie oraz księgowanie na konta walutowe,
  • księgowanie schematami księgowymi na konta walutowe,
  • przeglądanie dekretów oraz obrotów i sald w walucie obcej oraz w walucie systemowej,
  • generowanie przeszacowania walut.

Księga Przychodów i Rozchodów oraz Ewidencja Ryczałtowa

Moduł Comarch ERP Optima Księga Podatkowa wspomaga księgowość w codziennej pracy firmy. Program pozwala na obsługę księgową w zakresie ewidencji ryczałtowej, Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR), a także rozliczenia podatku VAT od towarów i usług.

Moduł Księga Podatkowa pozwala na:

  • wprowadzenie zapisów Księgi Przychodów i Rozchodów,
  • prowadzenie Ewidencji Ryczałtowej
    wprowadzenie dokumentów do rejestrów VAT i ewidencji dodatkowej oraz ich księgowanie,
  • prowadzenie ewidencji wynagrodzeń,
  • rozliczenie ewidencji przebiegu pojazdu,
  • dodanie spisu z natury,
  • naliczanie zaliczek na podatek dochodowy PIT-36/PIT-36L lub PIT-28 oraz obliczanie i wysyłanie drogą elektroniczną deklaracji rocznych,
  • wprowadzenie wielu działalności właściciela do wyliczenia podatku dochodowego,
  • sporządzenie deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-UE, VAT-8, VAT-9M, VAT-27 oraz wysyłanie do systemu e-Deklaracji,
  • rozliczanie VAT na zasadach ogólnych i metodą kasową,
  • sporządzanie VAT-ZD do deklaracji VAT-7,
  • tworzenie i wysyłanie plików JPK (VAT, KR, PKPiR, EWP, WB, FA, MAG) do Urzędu Skarbowego,
  • prowadzenie firmy wielozakładowej,
  • prowadzenie rozliczeń przy użyciu mechanizmu podzielonej płatności – Split Payment,
  • weryfikację numerów rachunków bankowych w wykazie podatników VAT.

Ewidencja środków trwałych

Comarch ERP Optima Środki Trwałe pozwala na kompleksową obsługę gospodarowania środkami trwałymi, wartościami niematerialnymi i prawnymi, czy też wyposażeniem dodatkowym.

Moduł Środki Trwałe pozwala na:

  • automatyczne naliczanie odpisów amortyzacyjnych dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
  • generowanie planu amortyzacji dla wskazanego okresu obrachunkowego,
  • zastosowanie różnych metod amortyzacji (liniowa, degresywna, jednorazowa, naturalna),
  • prowadzenie ewidencji wyposażenia,
  • księgowanie miesięcznych odpisów amortyzacyjnych i innych dokumentów środków trwałych,
  • ujęcie amortyzacji w aspekcie bilansowym i podatkowym dla środków trwałych i wartości materialnych i prawnych,
  • uwzględnianie wartości przeszacowania środków trwałych, sezonowości generowania odpisów amortyzacyjnych oraz istnienie ulg inwestycyjnych,
  • zawieszenie amortyzacji środka trwałego,
  • dokonanie ulepszenia lub częściowej likwidacji środka trwałego,
  • ewidencję środków trwałych będących w budowie,
    przypisanie osoby odpowiedzialnej za dany środek trwały oraz miejsca jego użytkowania,
  • przenoszenie środków trwałych pomiędzy firmami.